اولین چیزی که پس از شنیدن دفاع شخصی و مبارزه خیابانی به سبک وینگ چون در ذهن افراد شکل میگیره این هست که چطور در برابر دعواها، مزاحمت‌های خیابانی و افراد زورگیر از خود و مهمتر از آن خانوادمان مراقبت کنیم. هرچند که ماهیت هنر رزمی این هست که به انسان یاد دهد که برای بقا و حفظ جان خود و عزیزانش در مواقع لزوم بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد، ولی هدف بالاتر و بهتر این هست که بتونیم بر خودمان غلبه کنیم.

بزرگترین و قوی‌ترین حریف و مهاجم هر کسی، خود همان شخص هست؛ همان کسی که هر روز در آینه نگاه می‌کند. پس ما قرار هست از دل هنر رزمی یاد بگیریم که چطور بر اخلاق‌های بدی که داریم (ترس، عصبانیت، دروغ، ریاکاری و …) غلبه کنیم. از نفس پاک خود دفاع کنیم و با شیطان درونی مبارزه کنیم.

در این مقاله با اصول ابتدایی مبارزه خیابانی و دفاع شخصی به سبک وینگ چون آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور بر اساس فلسفه وینگ چون فکر و عمل کنید.

حفظ فاصله و اسکن کردن کل بدن حریف

اولین و مهمترین اصلی که باید یاد بگیرید این هست که فاصله خود را از حریف حفظ کنید. دور خودتون یک دایره فرضی در نظر بگیرید که در واقع حریم خصوصی شما است. تا وقتی که حریف به حریم خصوصی شما وارد نشده خطری برای شما نداره و مهمترین کار در اینجا جلوگیری از درگیری و حفظ آرامش است.

باید تمام تلاش خودتون را انجام بدید تا از درگیری جلوگیری کنید و شخص مقابل را به آرامش دعوت کنید. در عین حال کل بدن حریف را باید اسکن کنید تا در صورتی که به شما حمله کرد بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

بهترین رزمی‌کار کسی نیست که بیشتر آسیب را به طرف مقابل میزند! بهترین رزمی‌کار یا مبارز کسی است که بتواند بدون آسیب زدن جدی، کنترل حریف را در اختیار بگیرد و به مبارزه خاتمه دهد؛ هر چند شاید همیشه این امکان وجود نداشته باشد!

دست‌ها آماده حمله و دفاع باشد

اینجا منظور این نیست که حتما گارد حمله بگیرید، (زیرا این کار باعث ایجاد تنش میشه) ولی دستتان را از جیب دربیاورید و به صورتی که انگار دارید با دستتان صحبت می‌کنید، فرد را به آرامش دعوت کنید. مراقب حرکات ناگهانی طرف مقابل باشید تا در صورت لزوم بتوانید عکس العمل مناسب را انجام دهید.

نقاط حساس بدن حریف را بشناسید

ضربه به نقاط حساس مهاجم باعث آسیب جدی و خاتمه یافتن سریع درگیری می‌شود. ضربه به برخی از این نقاط حتی می‌تواند باعث مرگ مهاجم شود، بنابراین این موضوع را جدی بگیرید.

برخی از نقاط حساس بدن شامل موارد زیر است:

  1. چشم
  2. بینی
  3. گیجگاه
  4. گلو
  5. آبگاه
  6. ناحیه تناسلی
  7. زانو
  8. ساق پا
  9. مچ پا

از اسلحه بلندتر و کوتاهترین مسیر استفاده کنید

اولین و بلندترین اسلحه که می‌توانید در مبارزه خیابانی به سبک وینگ چون استفاده کنید، پا هست. کوتاهترین فاصله بین دو نقطه  مسیر مستقیم است. بنابراین در ضربات پا به جای ضربات چرخشی، از لگد مستقیم بیشتر استفاده می‌کنیم.

شما می‌توانید با استفاده از ضربات پا و ضربه به صورت مستقیم در ناحیه‌های حساس بدن حریف، در سریعترین زمان ممکن مبارزه را خاتمه دهید.

هوشمندانه مبارزه کن

در دفاع شخصی و مبارزه به سبک وینگ چون باید کاملا هوشمندانه عمل کرد. در صورتی که قد حریف از شما بلندتر است ضربه به ناحیه تناسلی و زانو انتخاب مناسبی است. اگر حریف قد کوتاهتری نسبت به شما دارد، ضربه به بینی و صورت انتخاب بهتری می‌تواند باشد.

نیروی حریف را منحرف کن؛ دفاع و حمله همزمان

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در هر نوع هنر رزمی وجود دارد این است که شما نباید جایی که حریف ضربه میزنه باشید! جاخالی دادن، حرکت یا جابه‌جایی در زوایای کور حریف، گرفتن نیروی مهاجم (مشت یا لگد حریف) و استفاده بر علیه خودش از جمله مواردی هست که می‌توان انجام داد.

دفاع و حمله همزمان به سمت مهاجم باعث میشه که فرصت فکر کردن از حریف گرفته بشه و همیشه یک قدم جلوتر از او باشید.

دفاع‌ها و حملات زیادی با استفاده از دست‌ها و پاها در دفاع شخصی به سبک وینگ چون قابل استفاده است. این که از کدام ابزار استفاده کنیم بستگی به موارد زیادی داره.

برخی از این موارد عبارتند از:

  1. نوع حمله حریف
  2. قدرت بدنی یا جثه حریف
  3. زاویه ما نسبت به مهاجم
  4. میزان فاصله ما نسبت به حریف
  5. هدف ما از حمله (تخریب و آسیب جدی یا کنترل حریف)
  6. و …

از تئوری مثلت استفاده کن

در اشکال هندسی، مثلث از انرژی و قدرت تخریب بالایی برخوردار است. در مبارزه خیابانی به سبک وینگ چون کونگفو از تئوری مثلث در تمام حرکات (دفاع، حمله، جابه‌جایی و …) استفاده می‌شود.

برای مثال کشتی‌های یخ شکن، پتک صلیبی و حتی گلوله‌های جنگی را می‌توانید بررسی کنید که چگونه در قسمت جلویی آن‌ها از شکل هندسی مثلث برای ساخت آنها استفاده شده است.

با ضربات پی در پی، کار را تمام کن

همیشه اولین ضربه به معنای تمام شدن کار و زمین‌گیر شدن حریف نیست! وقتی دفاع و حمله شروع شد باید حرکات رزمی را تا جایی ادامه بدهید که حریف تسلیم شود و مبارزه خاتمه پیدا کند.

رزمی‌کار عاقل هیچ وقت مبارزه را شروع نمی‌کند؛ ولی اگر مبارزه شروع شد، ما تعیین می‌کنیم که چه زمانی خاتمه پیدا کند!

چرا وینگ چون بهترین هنر رزمی برای مبارزه خیابانی است؟

وینگ چون کونگفو یک سیستم رزمی است و فراتر از شگرد و تکنیک را به شما آموزش می‌دهد. وینگ چون کونگفو یک نوع طرز تفکر و نگرش است که به شما کمک می‌کند بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، قدرت بدنی و سایر موارد بتوانید عملکرد مناسب را برای دفاع از خود در مبارزات خیابانی اجرا کنید.

برای نمونه ورزش جودو و کشتی به قدرت بدنی و جثه فرد وابسته است. در ورزش‌هایی مثل کاپوئرا یا تکواندو اگر وزن اضافی زیادی داشته باشید، قادر به اجرای برخی تکنیک‌ها نیستید.

اما هنر رزمی وینگ چون به گونه طراحی شده است که هر شخص با هر وضعیت بدنی بتواند از آن استفاده کند.

برای مطالعه بیشتر مقاله با سیستم وینگ چون کونگ فو آشنا شوید را مطالعه کنید.

گفتن این نکته ضروری است که بهترین هنر رزمی آن است که شما با تمام وجود آن را تمرین کرده باشید؛ ولی اصول و قواعد و طرز نگاه هر هنر رزمی قابل صحبت و تبادل نظر است.

پهلوان جنگ ندیده نباشید

صرفا با مطالعه یک مقاله و یا دیدن چند فیلم رزمی و کلیپ‌های دفاع شخصی نمی‌شود تبدیل به مبارز حرفه‌ای و استادی با تجربه شد. بسیار خطرناک است که شما بدون داشتن علم و هنر کافی بخواهید آن را روی شخصی امتحان کنید. زیرا ممکن است آن شخص دچار مصدومیت و آسیب جدی شود، بقول شاعر: هرکسی رابه کاری ساختند!!!!

آموزش وینگ چون اصیل توسط شیفو عکاف

دوره های مبتدی تا پیشرفته دفاع شخصی و مبارزه خیابانی وینگ چون ازشما یک انسان قوی و با اراده می‌سازد.

با یادگیری هنر رزمی وینگ چون کونگفو می‌توانید به مرحله‌ای از اعتماد به نفس دست پیدا کنید که در اوج قدرت و تکنیک و بدون درگیری در شرایط اضطراب غائله را ختم کنید و این است هدف یادگیری از هنر رزمی که در ادبیات جهان به شهامت، شجاعت و معرفت تعبیر شده است.